Snel antwoord
Afhankelijk van de aard van de beschadigingen kan het zijn dat dit problemen oplevert tijdens het reizen.
Als het op identiteitsbewijzen aankomt, komt het erg nauw. En dan hebben we het niet alleen over dat namen correct op een paspoort moeten staan. Ook beschadigingen aan een ID-kaart of paspoort kunnen problemen opleveren.
De controle op reisdocumenten is (terecht!) streng. Dit kan betekenen dat – afhankelijk van de ernst en de plek – paspoorten en ID-kaarten met krasjes, scheurtjes of andere beschadigingen niet geaccepteerd worden.
De Rijksoverheid zegt hierover op hun website:
In de volgende gevallen van beschadiging moet je een nieuw reisdocument aanvragen:Geldt een van deze situaties voor jouw identiteitsbewijs? Dan is het raadzaam om voorafgaand aan de reis te zorgen voor een nieuw document.
- Als de echtheidskenmerken beschadigd zijn. Dit zijn onder andere het schaduwwatermerk en een voelbaar reliëf.
- Als uw persoonsgegevens slecht leesbaar zijn geworden.
- Als er pagina's loszitten of ontbreken.
LET OP! Indien beschadigingen op een identiteitsbewijs zorgen voor problemen tijdens de reis, is de reiziger hier zelf verantwoordelijk voor. dé VakantieDiscounter kan hier niet aansprakelijk voor worden gesteld. Dit geldt ook voor andere verantwoordelijkheden rondom identiteitsbewijzen.