Snel antwoord
Vermiste bagage dient officieel al op de luchthaven bij de luchtvaartmaatschappij gemeld te worden. Je dient daarnaast contact op te nemen met je reisverzekeraar indien je een verzekering hebt afgesloten.
Hoe klein de kans ook is dat bagage kwijtraakt, het is zuur als dit juist jou gebeurt. We hopen je daarom met onderstaande informatie zoveel op weg te helpen.
Wie is er verantwoordelijk bij kwijtgeraakte bagage?
Bagageafhandeling – en dus ook vermiste bagage – ligt geheel in handen van de luchtvaartmaatschappijen. Wij hebben geen inzage in gegevens omtrent koffers. Hoe graag we onze klanten ook direct willen helpen, in dit geval is dat niet mogelijk. Wel vertellen we je wat je zelf kunt ondernemen wanneer jouw bagage kwijtgeraakt is.
Is jouw bagage kwijtgeraakt op de heenweg?
Vermiste bagage dient officieel al op de luchthaven bij de luchtvaartmaatschappij gemeld te worden. Gezamenlijk wordt er dan een PIR-formulier (Property Irregularity Report) ingevuld en aan de hand hiervan doen ze er alles aan om jouw koffer te traceren.
Mocht je dit onverhoopt niet hebben gedaan, neem dan alsnog z.s.m. contact op met de luchtvaartmaatschappij. Mocht je een reisverzekering via ons of elders hebben afgesloten, neem dan contact op met de verzekeringsmaatschappij. Zij stellen bij een vermiste koffer vaak een bedrag beschikbaar voor noodzakelijke aankopen. Dit bedrag verschilt per verzekeraar; alleen al daarom is het handig even te bellen.
Vraag eventuele ondersteuning van de reisleiding of de lokale agent ter plaatse. Zij kunnen als tolk fungeren en komen soms verder bij de luchthavens. Maar ook voor hen geldt; zij hebben geen inzage in waar kwijtgeraakte bagage al dan niet is gebleven en ook hier speelt de afhankelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen een rol.
Is jouw bagage kwijtgeraakt op de terugweg?
De stappen die je dient te ondernemen wanneer jouw bagage kwijt is geraakt op de terugweg zijn nagenoeg gelijk aan wanneer dit gebeurt op de heenweg. Ook nu dien je op de luchthaven en PIR-formulier in te vullen aan de balie van de luchtvaartmaatschappij. Met de door jouw verstrekte gegevens proberen ze jouw koffer zo snel mogelijk te traceren. Ben je al thuis en heb je dit niet gedaan? Neem alsnog contact op met de luchtvaartmaatschappij.
Wat als een koffer niet wordt teruggevonden?
Zo’n 85% van alle kwijtgeraakte bagage is binnen 48 uur terecht. Deze wordt dan vaak kosteloos afgeleverd bij jouw accommodatie door de luchtvaartmaatschappij. Wij gaan ervan uit dat dit bij jou ook helemaal goedkomt.
Mocht jouw bagage onverhoopt helemaal niet meer boven water komen – wat gelukkig zelden gebeurt – dan zijn er twee opties. Je kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering, als je deze via ons of elders hebt afgesloten.
Heb jij beschadigde bagage?
Minder erg dan kwijtgeraakte bagage, maar wel vervelend; beschadigde bagage. Waar kan je dan terecht?
Een luchtvaartmaatschappij heeft een beperkte aansprakelijkheid met betrekking tot schade van bagage. Indien bagage beschadigd is, dient dit bij aankomst meteen gemeld te worden aan de luchtvaartmaatschappij, vaak nog voor je door de douane gaat. Gezamenlijk wordt er dan een PIR-rapport opgemaakt.
Indien de schade niet gevorderd kan worden bij de luchtvaartmaatschappij dan is het mogelijk deze te verhalen op de reisverzekering.