Snel antwoord
I.v.m. het aangevraagde faillissement van FTI gaan alle reizen die door FTI zouden worden uitgevoerd niet door. Heb jij een vakantie gepland staan met FTI als reisorganisatie? Je hebt hiervoor een of meerdere e-mails van ons ontvangen.
Laatste update: woensdag 28 augustus, 10.45 uur
Maandag 3 juni werd bekend dat FTI, een van onze vaste partners, faillissement heeft aangevraagd. We begrijpen dat dit vragen oproept bij onze reizigers. We geven in dit artikel antwoord op de meestgestelde vragen.
- Hoe weet ik door wie mijn reis wordt uitgevoerd?
- Gaat mijn hele reis niet door of alleen een deel?
- Ik zie mijn reis nog in mijn account staan. Klopt dat?
- Mijn reis is geannuleerd, waarom krijg ik geen alternatief aangeboden?
- Wanneer krijg ik mijn geld terug?
- Wordt het hele bedrag terugbetaald?
- Ik heb ter plaatse kosten gemaakt. Waar kan ik die declareren?
- Ik wil een reis boeken. Hoe weet ik zeker dat het geen FTI-reis is?
Hoe weet ik door wie mijn reis wordt uitgevoerd?
Op jouw boekingsbevestiging staat aangegeven wie de reisorganisatie van jouw vakantie is, bijv. FTI, Alltours of TUI. Zie je geen reisorganisatie staan op jouw bevestiging? Dan zijn wij zelf de reisorganisatie van jouw vakantie.
Alleen als er FTI op jouw boekingsbevestiging staat, heeft het faillissement invloed op jouw vakantie. We raden je aan dan ook de informatie hieronder te lezen.
Gaat mijn hele reis niet door of alleen een deel?
Je hebt bij ons een pakketreis van FTI geboekt. Dit betekent dat jouw hele reis niet doorgaat; alle onderdelen (zoals hotel, transfer en vlucht) komen te vervallen.
Ik zie mijn reis nog in mijn account staan. Klopt dat?
Ja, dit klopt zolang jouw originele vertrekdatum nog in de toekomst ligt. We begrijpen dat dit verwarrend is en lichten dit graag toe. Als wij nu de reis annuleren, krijg je een standaard annuleringsbericht, waarbij de tekst niet van toepassing is op een faillissement. Dit zou dus nog meer verwarring opleveren.
Pas als jouw terugbetaling heeft plaatsgevonden, zal de status in jouw account worden aangepast. Je mag deze voor nu negeren; de e-mail die je van ons hebt gehad is leidend. De status (met ook eventueel een betaalherinnering) mag je negeren.
Mijn reis is geannuleerd, waarom krijg ik geen alternatief aangeboden?
We snappen dat je graag nog op vakantie wil en het liefst van ons een alternatieve reis voorgesteld had gekregen of de reis naar wens laat omboeken. Het gaat bij ons om enorm veel reizigers en alleen al aan mankracht is dat niet te doen.
Wanneer krijg ik mijn geld terug?
FTI is aangesloten bij het Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF), wat vergelijkbaar is met de Stichting Garantiefonds Reizen. Dit betekent dat de reissom van pakketreizen verzekerd zijn en je dit geld niet kwijt bent. Normaliter vindt de uitbetaling plaats vanuit de DRSF; direct aan jou als klant, zonder ons als reisagent ertussen.
In dit geval gelden er twee scenario's:
-
Jouw betaling is al overgemaakt aan FTI
De uitbetaling van pakketreizen zal altijd via de DRFS plaatvinden. Je hebt - als jouw geld al bij FTI ligt - hierover een e-mail ontvangen op 7 augustus jl.
-
Jouw betaling was nog niet overgemaakt aan FTI
Alle reizigers met een vliegvakantie zijn geïnformeerd over de terugbetaling van hun (aan)betaalde reissom. Deze e-mail is verzonden op 8 augustus jl. Alle reizigers met vertrek vanaf 6 juni die alleen een hotel hadden geboekt, hebben op 28 augustus jl. een e-mail ontvangen.
Wordt het hele bedrag terugbetaald?
Het bedrag dat je hebt betaald voor de FTI-pakketreis is volledig gedekt. Dit kan afhankelijk van jouw reis gaan om de hele reissom of - als je nog niet de hele reis had betaald - alleen de aanbetaling.
Heb je direct bij boeking een parkeerplaats geregeld, een reisverzekering geboekt of een auto gehuurd? Deze kosten krijg je direct via ons terug, hier staat de DRSF los van. Je hebt hier al een uitgebreide e-mail over ontvangen.
Kosten die je zelf na boeking hebt gemaakt (zoals bijv. het aanschaffen van een visum, bagage direct geboekt bij de luchtvaartmaatschappij of stoelreserveringen) vallen hier niet onder. Je kan daarvoor direct contact opnemen met de bedrijven waar je deze kosten hebt gemaakt.
Ik heb ter plaatse kosten gemaakt. Waar kan ik die declareren?
Allereerst: we vinden het heel vervelend als je door het – ook voor ons onverwachte – faillissement van FTI tegen deze problemen aan bent gelopen tijdens jouw vakantie. Theoretisch zou dit niet moeten gebeuren en je jouw reis gewoon zonder problemen kunnen voortzetten. Het spijt ons dan ook dit te horen.
We weten dat er klanten zijn die zelf een transfer hebben moeten regelen of hun hotel nog hebben moeten betalen. Hiervoor ben je ook gedekt door het Duitse garantiefonds. Je kan deze kosten a.d.h.v. bonnetjes claimen bij hen. Hiervoor geldt wel een max. van € 80,- per persoon per nacht voor het hotel.
De afhandeling kan wel langere tijd in beslag nemen gezien de omvang van het faillissement. We hebben hier helaas nog geen zicht op. Ook is het Duitse garantiefonds nog druk bezig om een portal te lanceren waar je als consument de claim in kan dienen. Zodra deze klaar is, ontvang je van ons een e-mail met instructies.
Ik wil een reis boeken. Hoe weet ik zeker dat het geen FTI-reis is?
Uiteraard hebben wij maandag 3 juni na bekendmaking van het nieuws direct alle reizen van FTI van de website gehaald. Je kunt nu veilig een reis boeken; die wordt dan door een van onze andere partners uitgevoerd.
Zie je dezelfde reis op onze website staan als dat je oorspronkelijk had geboekt? Ook dan is er geen reden tot zorgen. Oók dit is een reis van een van onze andere partners.